Widelec do roweru szosowego – na co zwrócić uwagę?
Zima najbardziej daje się we znaki kolarzom szosowym. Cierpią z powodu dużej ilości wody, dziur i niepogody, a wyjeżdżają dopiero wtedy kiedy warunki staną się znośne. Najczęściej pierwsze przejazdy to swoisty rekonesans – usiłuje się zrozumieć w jakim stanie jest organizm, ale i jak zmieniły się drogi, a te jak wiadomo zmieniają się nieustannie (taka ciekawostka fizyczna). Kiedy jednak przychodzi nowy sezon, wielu z nas wymienia sporą ilość części aby pozostawić rower sprawnym i gotowym do akcji, kiedy tylko pogoda pozwoli na porzucenie trenażerów.
Jedną z części, którą warto wymienić po kilku sezonach jest widelec – do roweru szosowego można dostać ich sporo, powiemy więc krótko, czym kierować się przy wymianie.
Jaki widelec do roweru szosowego?
Oczywiście – sztywny. Nawet jeśli gdzieś jakimś cudem napotkamy amortyzowane wynalazki – zostańmy przy sztywnej konstrukcji. Szosówka musi być sztywna, prowadzi się dzięki temu lepiej, zarówno na prostej jak i w zakrętach. Zakres ruchów w rowerze szosowym jest mniejszy niż w jakimkolwiek innym popularnym typie jednośladów, pomijając wyrafinowane maszyny torowe. Skręcamy tu w sposób przewidywalny i zazwyczaj przemyślany.
Żywiołem szosówki są długie proste, zakręty w których zamiast ruchu kierownicą nadrabia się kładzeniem na bok całego roweru. W takim wypadku duży zakres skrętu nie jest konieczny. Podobnie amortyzacja – pozycja na rowerze ją wyklucza. Zaburzałaby stabilną pozycję w siodle, a nierówności amortyzowane są przez zaawansowane owijki i okładziny manetek, dobre rękawiczki i pozycję z ugiętymi łokciami.
Widelec do roweru szosowego jest więc wypadkową wszystkich tych cech. Jest to sztywna konstrukcja dopasowana do charakteru jazdy, solidna, trwała i mocna. Zmieniamy go jednak gdy przychodzi nam do głowy nowe ustawienie roweru, zastosowanie innych mostków czy sterów. Jest to część, która nie ulega gwałtownemu zużyciu – musi jednak zawierać w sobie cechy roweru szosowego:
- sztywność
- smukła, aerodynamiczna konstrukcja
- długa rura sterowa widelca umożliwiająca lepsze dopasowanie
Widelec do roweru szosowego – podstawowe parametry
Wymienić taki widelec możemy sami, ale warunkiem powodzenia takiej akcji jest przede wszystkim dokładna wiedza jaką ramę posiadamy. Pozwoli to na dobranie części zgodnie z jej wymiarami, a najważniejsze – wymiarami główki ramy. Odpowiednie oznaczenia są podawane przez producentów wyraźnie i dokładnie. Część widelców szosowych to konstrukcje mieszane, na przykład niektóre modele Accenta (np. Apex 28) – golenie wykonane są z karbonu, a trzon widelca z aluminium. Istotny jest rozmiar obsługiwanych kół i rodzaj stosowanych hamulców.
Cechy fabryczne jakie ma widelec do roweru szosowego
- materiał: karbon, aluminium, mieszany
- średnica trzonu: podawana dla dolnej i górnej średnicy w wypadku widelców typu tapered, np. 1-1/8 (większa na dole, mniejsza na górze oznaczająca rozmiar jednocześnie rozmiar koniecznych sterów)
- długość rury sterowej: podawana w milimetrach mierzona od podstawy trzonu aż do końca;
- wyprzedzenie: odległość osi koła od prostej przeprowadzonej przez główkę ramy;
- waga: dobre widelce szosowe są lekkie
Redukcja wagi
Stosowanie nowego widelca często podyktowana jest chęcią zredukowania wagi. Lekkie konstrukcje z karbonu umożliwiają zyskanie kilku dodatkowych gramów. Jeżdżący długo kolarze mówią wręcz o „czuciu” widelca i sposobie w jaki układa się on pod kierującym.
Zazwyczaj też jest to część, która przyjmuje na siebie wszystkie otarcia, uderzenia i ślady użytkowania. Wymiana najczęściej podyktowana jest właśnie którymś z tych zjawisk. Jeśli w jakimkolwiek miejscu rury goleni czy trzonu są uszkodzone, należy wziąć pod uwagę wymianę widelca. W wypadku roweru szosowego obciążenia jakie przenosi mogą skutkować drobnymi problemami, a bagatelizowane – droższymi w konsekwencji usterkami. Pamiętajmy że zmiana geometrii roweru to często wynik ignorowania drobnych uszkodzeń.
Dobry widelec w rowerze szosowym
Jako część pozostająca w ruchu, widelec do roweru szosowego to wyjątkowo wytrzymały zawodnik. Jego trwałości sprzyja pozbawiona elementów ruchomych konstrukcja, prosta i solidna. Z drugiej strony jest to element delikatniejszy niż swoje popularne rodzeństwo i jego wymiana a potem regularny przegląd będą sprzyjać długiemu użytkowaniu.
Przy nowym zakupie kierujmy się parametrami posiadanej ramy. Wymiary główki i trzonu widelca muszą się zgadzać, tak byśmy mogli dobrać właściwe do zastosowania stery, obręcze i hamulce.
Sprawdź również nasz inny artykuł na temat rowerów gravelowych!
[…] z przerzutką tylną, wolnobiegiem / kasetą oraz łańcuchem stworzyła w pełni funkcjonalny, doskonale przystosowany do współczesnych […]
[…] vintage, który jednocześnie sprawdzi się jako odważne okulary rowerowe; jednocześnie produkt Shimano bardzo trudno zarysować i złamać (ponownie uznany…
[…] i zmontował je z starszym typem piasty, pozostaje przy wolnobiegu aż do najbliższej wymiany kompletnych kół. Inna droga to…