Stery rowerowe – co to jest?
W kontekście budowy rowerów często pojawiają się takie elementy, których nie potrafimy zidentyfikować. Jednym z nich są stery rowerowe. Ma je każdy rower, ale niedoświadczonemu w tej dziedzinie trudno będzie je wskazać. Czym są stery i jakie są ich rodzaje?
Stery rowerowe, które w języku angielskim mają nazwę headset, są elementem odpowiadającym za działanie kierownicy. Mają postać niewielkiego „grzybka”, który montowany jest na w miejscu łączenia się rury sterowej widelca lub amortyzatora oraz główki ramy.
Głównym elementem sterów są łożyska, które pozwalają na przeniesienie nacisku rąk rowerzysty podczas jazdy na kierownicę oraz na koło. W starszych rowerach stosowano proste stery, ale obecnie stosuje się już bardziej zaawansowane modele niedające takich luzów jak te starsze.
Stery rowerowe klasyczne
To tanie i proste stery rowerowe. Główne ich wady to tendencja do luzowania się w trakcie jazdy, a także bardziej złożona regulacja, która jest trudna dla początkującego użytkownika rowerów. Spotykamy je głównie w starszych rowerach miejskich czy szosowych – w nowszych modelach są już praktyczni niespotykane.
Nowoczesne stery rowerowe typu Ahead
To właśnie te stery rowerowe stosowane są obecnie najczęściej. Są przede wszystkim lżejsze od tych klasycznych i nie tendencji do powstawania luzów. Zapewniają większą sztywność i są też proste w regulacji. Nie pozwalają jednak nam na regulowanie wysokości wspornika kierownicy, ponieważ wspornik znajduje się w nich stale na tej samej wysokości. Gdy będziemy wobec tego chcieli zmienić położenie kierownicy, musimy kupić inny wspornik, czyli mostek rowerowy.
Rodzaje sterów Ahead:
- z łożyskami kulkowymi – najtańsze
- z łożyskami igiełkowymi
- z łożyskami maszynowymi – najlepsze
Stery rowerowe zintegrowane i półzintegrowane
W sprzedaży znajdziemy również stery zintegrowane i półzintegrowane – są one przeznaczone do stosowania w specjalnych główkach ramy, które nie mają misek wciśniętych w ramę albo mają płytkie miski. W sterach zintegrowanych łożyska osadzane są bezpośrednio w główce ramy, natomiast w półzintegrowanych, które nazywane są też wewnętrznymi, są osadzone płytko w środku główki ramy.
Gdzie kupić stery?
Jeżeli chcemy zastosować stery rowerowe, powinniśmy wybrać te w rozmiarze i typie takim samym, jaki stosowany był dotychczas. Możemy za to zmienić je na lepszej jakości, na przykład z wyższej klasy łożyskami. Stery możemy zakupić zarówno w sklepach rowerowych stacjonarnych, jak i możemy także wybrać te internetowe. Ceny rozpoczynają się od kilkudziesięciu złotych.
[…] z przerzutką tylną, wolnobiegiem / kasetą oraz łańcuchem stworzyła w pełni funkcjonalny, doskonale przystosowany do współczesnych […]
[…] vintage, który jednocześnie sprawdzi się jako odważne okulary rowerowe; jednocześnie produkt Shimano bardzo trudno zarysować i złamać (ponownie uznany…
[…] i zmontował je z starszym typem piasty, pozostaje przy wolnobiegu aż do najbliższej wymiany kompletnych kół. Inna droga to…