Konserwacja roweru po zimie – czyli wiosenne porządki

Konserwacja roweru to inaczej stworzenie mu takich warunków, jakie sami chcielibyśmy mieć, gdybyśmy zapadali w sen zimowy. Czytaj: nic nie przeszkadza, nic nie marudzi, budzimy się i wszystko działa jak należy. U kresu tego snu jest u nas trochę inaczej niż u niedźwiadków. Nasz sen kończy się po prostu piękniej – rozpoczynającym się sezonem rowerowym. I o ile misie budzą się i po prostu wychodzą z gawry, u nas istnieje konieczność zaopiekowania się rowerem przed wyruszeniem w trasę. Jak konserwować rower u progu nowego sezonu? Postaramy się odpowiedzieć kilkoma prostymi poradami, które utrzymają Wasz sprzęt w należytej formie.

Sprawdź również


Czym jest konserwacja roweru?

Przez ten termin rozumiemy cały zakres czynności, jaki przeprowadzamy przed sezonem (i po) celem utrzymania naszego roweru w nienagannej kondycji technicznej, umożliwiającej jego dalszą bezproblemową eksploatację. Do konserwacji roweru zaliczymy więc z jednej strony wszelkie czynności czyszczące i smarujące, nakładanie nowych smarów i olejów ale także kontrolę zużycia części i ich ewentualną wymianę.

Przed odstawieniem roweru na zimę wykonujemy taki przegląd po sezonie – jest on zazwyczaj dość gruntowny, zwłaszcza że zimą często remontujemy nasze rowery. Przed rozpoczęciem jazdy warto poświęcić kilka chwil na przygotowanie jednośladu: pozwoli to spokojniej rozpocząć kolejne zmagania na kołach.

Wymiana łańcucha rowerowego po zimie

Konserwacja roweru po zimie

Krok 1

Zaczynamy od mycia roweru. Po pierwsze usunie resztę smarów i brudu z roweru. Po drugie – oczyszczenie jest tym ważniejsze, im mniej wysiłku poświęciliśmy na jesieni zabezpieczając rower na zimę. Jeśli zrobiliśmy to przeciętnie, lub co gorsza idąc po najmniejszej linii oporu, mycie jest obowiązkowym elementem. Jakich środków używamy? Najlepszym rozwiązaniem są dedykowane szampony rowerowe – produkuje je, chociażby Muc-Off, Bike czy Motorex. Jeśli nie mamy takich środków – letnia woda z płynem do naczyń wystarczy. Rower płuczemy czystą wodą i pozostawiamy do wyschnięcia, pomagając sobie ściereczkami.

Mycie trudno dostępnych części przeprowadzamy za pomocą dedykowanych szczotek. Świetne wąskie szczoteczki do mycia np. przestrzeni między zębatkami produkują Bike Hand i Prox, a do oczyszczania łańcucha przyda się szczoteczka Spiro w kształcie spirali.

Krok 2

Kolejny krok jaki niesie konserwacja roweru to odtłuszczenie elementów przed ich posmarowaniem. Odtłuszczanie usunie stare oleje i smary i pozwoli nowej warstwie we właściwy sposób przylgnąć do smarowanych powierzchni i utworzyć odpowiedni film zapobiegający niepożądanemu tarciu i wycieraniu się ruchomych części.

Krok 3

Konserwacja roweru po zimie to także obowiązkowa kontrola części podlegających zużyciu. Nikt nie obroni nas lepiej przed kłopotami niż my sami – zwłaszcza w tym zakresie. Warto więc być przygotowanym na nieco gorsze scenariusze i przyjemnie rozczarować się ich brakiem niż znaleźć się w odwrotnej sytuacji. Zlekceważone luzy w sterach, wyciągnięty łańcuch czy starte zębatki to zaproszenie do poważniejszej awarii – i wydatków. A możemy ich przecież uniknąć.

Konserwacja części w rowerze

Regulacja + konserwacja = dobra eksploatacja

Jeśli używamy sprzętu w zakresach eksploatacyjnych podanych przez producenta, zabezpieczamy się tylko z jednej strony. Właściwa konserwacja roweru to także zapewnienie ochrony i środków smarujących dla posiadanych elementów. Stosujemy smary dedykowane do rowerów – mają idealną konsystencję, są łatwo nakładane i długo utrzymują się na częściach. Istotą smaru jest utworzenie między pracującymi elementami niewidocznej błony – filmu olejowego, która ma za zadanie zmniejszenie tarcia między nimi. Jeśli pozbawimy się tej pomocy, pracujące elementy ulegną uszkodzeniu.

Konserwacja roweru to więc nie tylko umycie i wyczyszczenie roweru, ale także nałożenie nowych powłok smarujących. W zależności od rodzaju roweru stosujemy różne ilości smarów lub olejów. Starsze jednostki oparte były o wianuszki z kulkami, które wymagały dużej ilości smaru, tak w suporcie jak i w piastach kół. Nowsze, oparte o łożyska wymagają mniej – warto pamiętać, by nie myć takich miejsc myjkami ciśnieniowymi: wtłoczą drobinki brudu głębiej w elementy łożysk i mogą powodować ich uszkodzenie.

Rynek posiada ogromny zakres środków smarujących. Firmy produkują smary do stosowania w środowiskach wilgotnych i suchych, aplikowane ręcznie lub z tubki. Do amortyzatorów wykształcono oddzielną kategorię środków. Pamiętajmy o zaopatrzeniu się w odpowiednie smary i oleje przed rozpoczęciem konserwacji roweru.

Konserwacja roweru na wiosnę

Ready, steady, go!

Konserwacja roweru po zimie pozwala być przygotowanym na to, co najważniejsze: jazdę. Wystarczy poświęcić odrobinę czasu i rzetelnie przygotować jednoślad do jazdy, by móc cieszyć się pierwszymi promieniami słońca, pogodą i możliwościami. Posiadanie roweru nieodmiennie łączy się z podnoszeniem własnej kultury technicznej i obycia z najprostszymi czynnościami serwisowymi. Konserwacja roweru świetnie wpisuje się w bycie odpowiedzialnym rowerzystą, który zachowuje swój sprzęt w doskonałej kondycji. Dbając o rower – dbamy więc o siebie.