Jakie opony do roweru wybrać i na co zwracać uwagę?
Chwała temu, kto pierwszy wpadł na pomysł pompowanej opony rowerowej. Ileż to wdzięczności może wypływać dzięki temu! Czy wyobrażamy sobie, by bez tego balonika na obręczy podróżować naszym rowerem? Opony do roweru to cudowny wynalazek, bez dwóch zdań. Postęp, który się tu dokonuje jest czasami tak namacalny, tak istotny i tak wyraźny jak nigdzie indziej. A wszystko to po to, abyśmy mogli jechać szybko, sprawnie, bezpiecznie, kontrolując wszelkie możliwe parametry i wygrywając każdy możliwy centymetr walki z samym sobą. Niepozorna opona może zmienić radość z jazdy. Oto przegląd tego, co ma do zaoferowania współczesny rynek.
Sprawdź również
- Opony Schwalbe – czyli wyznacznik jakości
- Opony rowerowe Michelin liderem na rynku
- Jakie opony szosowe wybrać?
- Opony rowerowe do roweru miejskiego
Opony do roweru – drucik czy zwijana?
Ze względu na konstrukcję, dzielimy opony na dwa rodzaje: zwijane i drutowane. Te pierwsze to nowocześniejszy pomysł na popularne ogumienie. Te drugie pojawiły się jako pierwsze, i nie zamierzają odejść do lamusa – w swojej strukturze mają wtopione druty utrzymujące oponę w zadanym kształcie i zwiększające jej wytrzymałość. Z racji charakterystyki wciąż jest to model „kapcia”, który spokojnie spotkamy. Zalety zwijanej wersji to szczupłość miejsca, możliwość przewożenia opony ze sobą – w wypadku intensywnych rodzajów jazdy jak zaawansowana „szosa” czy XC, jest to nieodzowne. Z kolei model drutowany łatwiej nałożyć i ułożyć na obręczy. Jest też z reguły wytrzymalszy. Firmy produkują najczęściej oba typy takich opon.
Przy wyborze opon weźmy pod uwagę:
- rozmiar kół
- wagę
- maksymalne ciśnienie i odporność na przebijanie
- nasze możliwości warsztatowe i manualne
Jakie opony do roweru szosowego?
Szosa to miejsce, gdzie oponiarski wyścig zbrojeń ma za zadanie sprostać dwóm wymaganiom – prędkości i przyczepności. Osiąga się to za pomocą gładkiej, wyrafinowanej opony o doskonałym przekroju i minimalnym bieżniku. Obecnie odchodzi się od skrajnie wąskich modeli – wyliczono że opona o nieco większym miejscu styku z podłożem lepiej rozkłada ciężar i opory. Jak wszędzie, mamy tu modele bardzo drogie i bardzo zaawansowane, jak i tańsze rodzaje do bardziej amatorskiego zastosowania. Tu także bardzo popularne są szytki – opona „sklejona” z dętką w jedną formę. Wybierać możemy różnie. Oto zestawienie popularniejszych modeli:
Producent | Model | Typ | Ciśnienie max | Cena |
Michelin | Power Competition | zwijana, pod dętki | 6-8 bar | 435zł |
Michelin | Lithion 2.0 | zwijana | 6-8 bar | 110zł |
Continental | Grand Prix 5000 | zwijana | 8 bar | 295zł |
Continental | Grand Sport Extra | zwijana | 10 bar | 150zł |
Vittoria | Corsa G2.0 | zwijana bezdętkowa | 8 bar | 295 zł |
Vittoria | Zaffiro Pro V G2.0 | zwijana | 7-8 bar | 100zł |
Schwalbe | Lugano II | zwijana | 6-8 bar | 95zł |
Maxxis | Detonator | zwijana | 7 bar | 96zł |
Jak widać – ceny są różne nawet jeśli mamy tylko jednego producenta. Bardzo rozległą gamę ma Schwalbe, a do tego jest ona dość uniwersalna i ma szerokie zastosowanie. W zasadzie w każdym przedziale cenowym można wybrać coś dla siebie i swoich możliwości.
MTB, FR, Enduro – jedziemy w teren!
Wszelkie odmiany kolarstwa górskiego wymagają specjalnego ogumienia – najczęściej z potężnym bieżnikiem gwarantującym idealną przyczepność nawet w ekstremalnych zwrotach sytuacji, o które podczas takiej jazdy nietrudno. Płytsze i mniej „zdecydowane” bieżniki znajdziemy za to w popularnych rowerach o mniej wyczynowym charakterze. Oto kilka modeli opon przeznaczonych do szalonej jazdy terenowej:
Producent | Model | Typ | Ciśnienie max | Do czego? | Cena |
Schwalbe | Racing Ralph HS425 | zwijana | 2-5 bar | XC | 360zł |
Schwalbe | Nobby Nic Addix Speedgrip HS 602 | zwijana | 2,8 bara | XC/FR | 260zł |
Schwalbe | Smart Sam Addix HS 476 | drutowa | 2-4 bara | Enduro/Trail | 115zł |
Maxxis | Dissector | zwijana bezdętkowa | 5 bara | Allterrain | 280zł |
Maxxis | Rekon 29 | drutowa | 4 bary | XC | 116zł |
Michelin | Power Cyclocross Jet | zwijana | 3-5 bar | Gravel | 520zł |
Michelin | Power Gravel | zwijana bezdętkowa | 3-5 bar | Gravel | 230zł |
Michelin | Wild AM Performance TLR | zwijana | 3-5 bar | MTB | 180zł |
Ogromna rozległość, jaką cechuje się jazda MTB sprzyja różnorodnym rozwiązaniom. Każdy może i powinien wybrać takie opony do roweru MTB, które będą pasować uprawianemu przezeń stylowi jazdy.
Inne rodzaje rowerów?
Oczywiście nie tylko MTB i szosa. Opony do roweru nigdy nie będą tematem zamkniętym. Na przykład na zimę Schwalbe proponuje kapcie o nazwie „Ice Spiker”, z kolcami – jeździ się na tym świetnie nawet na słabo przyczepnej powierzchni. Obok szosy na pewno gravel zdobywa coraz więcej zwolenników. Jest też rower miejski, który ma swoje opony, do roweru trekkowego też wybierzemy dedykowane opony. Oto kilka ciekawych modeli opon które wychodzą naprzeciw różnorodnym oczekiwaniom:
- Schwalbe Marathon Reflex; zestaw dwóch opon można dostać już za 240zł; to genialne opony o uniwersalnym zastosowaniu między rowerami miejskimi a trekkingowymi;
- Continental Top Contact Winter II, 265zł (za sztukę) – idealna opona do intensywnej jazdy zimą;
- Schwalbe Marathon Plus Tour, 140zł sztuka – oto idealna opona na rower trekkingowy; w oponie Marathon Plus mamy dodatkowe wzmocnienie w pasie styku z powierzchnią, które zapobiega przebijaniu;
- Mitas Shield V81, niezwykle tania (45zł) opona do rowerów miejskich i trekkingowych;
Lady be Gum!
Wybór jest ogromny. Ważne, by przy wyborze ogumienia nie ulec pokusie tanich zakupów produktów bez nazwy. To zemści się później. Jeśli nie chcemy wydawać dużych kwot – trzymajmy się przynajmniej produktów markowych, które gwarantują określony poziom. Wybór jest ogromny – na szczęście, i nieograniczony kwotami jakie mamy do dyspozycji. Jeśli zatem zwlekamy – oto pora na dobre nowe opony do roweru.
[…] z przerzutką tylną, wolnobiegiem / kasetą oraz łańcuchem stworzyła w pełni funkcjonalny, doskonale przystosowany do współczesnych […]
[…] vintage, który jednocześnie sprawdzi się jako odważne okulary rowerowe; jednocześnie produkt Shimano bardzo trudno zarysować i złamać (ponownie uznany…
[…] i zmontował je z starszym typem piasty, pozostaje przy wolnobiegu aż do najbliższej wymiany kompletnych kół. Inna droga to…