Jaka torba na rower? Przegląd najlepszych modeli dostępnych na rynku
Torba na rower – prosty i genialny sposób na przewożenie niemal dowolnego ładunku na rowerze tak, by było to wygodne. Od czasów gdy były domeną wypraw, minęło sporo czasu – torby na rower rozwinęły ogrom form, kształtów, funkcji i przeznaczenia. Stały się absolutnie solidne, zyskały kompletną wodoszczelność, pozwoliły przekraczać granice, dały nam potężną swobodę. Zapraszamy na przegląd rynku – w nowym sezonie może zyskają w Was nowych właścicieli. Zobaczcie, co można kupić, co ciekawego oferują producenci i jak to można zastosować. Przed Wami wodospad pomysłów pakowania swojego świata na rower.
Spis treści
Torba na rower do codziennej jazdy
Wybierając torbę na rower najważniejsze kryterium to jakość – zawsze. Produkt na odpowiednim pułapie posłuży Ci długo i zawsze będzie spełniać swoją rolę. Używasz jej codziennie? Wybierz torbę na kierownicę lub bagażnik tylny, z szerokim zapięciem – łatwiej dostać się do środka i ułożyć ładunek. Wybieraj solidne materiały, to przedłuża życie ekwipunku. Montowana na kierownicy torba rowerowa będzie zazwyczaj prosta do zdjęcia i łatwa w przenoszeniu. Pamiętaj, że zależnie od roweru jakiego używasz i potrzeb, spotkasz różne systemy mocowania. Nasze propozycje toreb codziennego użytku to:
Torby na tylny bagażnik:
- Basil B-Safe Hook On Nordlicht; 500 zł; arcygenialna torba o casualowym kroju; ma port USB i zintegrowane oświetlenie (!!!), a hak montujący do bagażnika chowa się w eleganckiej wnęce; absolutnie topowa, o świetnym kroju, idealna na co dzień, wodoszczelna i niezwykle funkcjonalna;
- Ortlieb Office Bag QL3.1; 570 zł; idealna do dojazdów do pracy – swobodna i w pełni wodoszczelna; najwyższa jakość materiałów, zapięć i mocowań;
- Inne modele: Basil Urban Dry Business (289 zł), Basil Boheme Carry (230 zł), Basil Grand Shopper (170 zł);
Ilość modeli jest ogromna – wybierając torbę na rower możesz kierować się kolorem, krojem i posiadanym bagażnikiem i nawet przy tej ilości filtrów wciąż masz w czym wybierać. A co jeśli pomyślimy o kierownicy?
- Ortlieb Handlebar, 400 zł; genialny materiał, zwijane zapięcie – świetne mocowanie; co włożysz – zawsze pozostanie suche, a torbę błyskawicznie zdejmiesz i zabierzesz ze sobą;
- Klickflix Roomy, 260 zł – idealna do miasta, ze świetnymi wzorami kolorów i świetnym designem;
- Inne modele: Basil Boheme City (200 zł), Klickflix Funbag (170 zł);
Torby do roweru trekkingowego
Trekking rządzi się swoimi prawami ale obejmuje bardzo uniwersalny i rozległy obszar, od jednodniowej wycieczki pod miasto po duże wyprawy za granicę. Można dobrać potężną gamę ekwipunku. Na bagażnik tylny warto wybrać sakwy z rolowanym zapięciem, jeśli dodamy przód – to często wystarczy odpowiednia torba na kierownicę. Wyścig producentów i modeli jest wciąż bardzo intensywny. Nasze propozycje:
Na jednodniową wycieczkę:
- Sakwy tylne: Basil Tour UBS Waterproof (220 zł zestaw!) – nieduże i solidne, eleganckie i wodoszczelne;do tego torba na bagażnik (centralnie z tyłu) – Basil Miles TrunkBag (220 zł); z takim zestawem nie potrzebujesz nic do przodu poza małą torebką na ramę na drobny ekwipunek – np. Sport Arsenal 615 – 180 zł w dobrej jakości;
Na długi weekend:
- Sakwy z tyłu: Basil SoHo Nordlicht (550 zł zestaw) plus torba na bagażnik tylny – Ortlieb E-Trunk (488 zł); z przodu można dołożyć torbę na kierownicę o większej pojemności i bikepackingowym rodowodzie – np. Ortlieb HandlebarPack QR za 500 zł;
Na kilkudniowy wyjazd najlepiej będzie zaufać albo lekkiemu zestawowi bikepackingowemu, albo stabilnym i poważniejszym sakwom rowerowym – podamy przykład nieco dalej.
Jaką torbę do jazdy sportowej wybrać?
Sportowy styl to minimalizm – mała masa, małe wymiary, niewielka pojemność ale znikome opory. Jeśli chcesz zabrać tylko dętki, zestaw kluczy i telefon – idealna torba to model podsiodłowy lub montowany pod lub nad górną rurą ramy.
Modele podsiodłowe:
- Ortlieb SaddleBag (280 zł), PRO Discover, (270 zł), Topeak Dynapack (240 zł), Cannondale Contain Welded QR (160 zł);
Modele „pod” ramę:
- USWE Magnetic (220 zł), PRO Gravel (180 zł), Zefal Z Aero (110 zł)
Szykujesz się do wyprawy? Wybierz duże sakwy lub torby bikepackingowe.
Sakwy rowerowe świetnie nadają się na wyprawę – są duże, solidne, w większości w stu procentach wodoszczelne. Pod kątem stabilności jazdy nie mają sobie równych – nawet duże ładunki umieszczone w środku nie zakłócają mocno dynamiki: ciężar znajduje się blisko osi i nie porusza podczas jazdy. Wybitna wodoszczelność, trwałość i różne pojemności pozwalają na uzyskanie wszechstronnego zestawu. Można je dzielić na przednie i tylne i dowolnie dysponować przewożoną masą.
Bikepacking to odpowiedź na ciężar sakw i ukłon w stronę podróżujących minimalistów – biorą tylko to, co absolutnie potrzebne, a torby rowerowe do bikepackingu montuje się nawet na rowerach, które nie mają fabrycznych mocowań: jest lżej i szybciej, za cenę mniejszego ładunku. Tak naprawdę oba nurty dość elastycznie można ze sobą mieszać aby uzyskać idealny złoty środek.
Sakwy na wyprawę:
- Zestaw Top: Tył: Ortlieb Back Roller Pro Plus (789 zł), przód: Ortlieb Gravel Pack (450zł), kierownica: Sport Arsenal Expedice 310 (235 zł);
- Zestaw Medium: Tył: Ortlieb Back Roller Plus (580 zł), przód: Extrawheel Rider (265 zł), kierownica: Extrawheel Candy (235 zł);
- Zestaw Minimum: Tył: Ortlieb Sport Roller (325 zł), przód: Extrawheel Biker (260 zł), kierownica: Sport Arsenal SNC 509 (180 zł)
Bikepacking używa nieco innych mocowań: sztyca podsiodłowa, rura górna, kierownica, a nawet przedni widelec są doskonałymi punktami mocowania. Trzy zestawy analogiczne do sakw to:
- Top: na sztycy podsiodłowej: Ortlieb Seat Pack (540 zł), kierownica: USWE Roll-Top (438 zł), widelec: Ortlieb Fork Pack (215 zł), rama: USWE Zipper (220 zł)
- Medium: pod siodełko: Jack Pack Tobół 2.0 (300 zł), kierownica: Zefal Z-Adventure F10 (145 zł), rama: Abus OrydeST-2200 (87 zł) pod ramę plus Jack Pack Parówka 2.0 na górę (200 zł)
Ogrom wyboru pozwala indywidualnie dopasować litraż torby na rower i zapewnić sobie najlepszy kompromis między masą a dynamiką. Do dzieła! Eksperymentujcie!
Czy torba na rower może go uszkodzić?
Nie. Bagażniki mają określoną wytrzymałość, której z kolei nie przekraczają sakwy. Osie i koła posiadają poziom obciążenia, który wytrzymują nawet obładowane sakwami czy torbami. Doskonale przemyślane mocowania – spójrzcie jak to robi Ortlieb! – sprawiają, że trudno jest choćby zarysować lakier, a całość zawsze jest stabilna i łatwo dostępna. W wypadku niektórych sakw mocowanie odbywa się na paskach (głównie w bikepackingu), ale ich wewnętrzna strona zapobiega wywieraniu na rower niekorzystnego wpływu. Różne dostępne litraże i dopasowane mocowania pozwalają bardzo rozsądnie dysponować i rozkładać masę na rowerze. Nie ma się więc czego obawiać.
Torby na rower – wspaniała rzeka możliwości
Każdy może dobrać idealny model dla siebie: do miasta, na łąkę, na wycieczkę, na wyprawę, dookoła świata. Markowe produkty odwdzięczają się długą pracą i solidnym wykonaniem przy zachowaniu niskiej masy i świetnym mocowaniom. W markowej sakwie można wymienić złamany łącznik czy śrubę, a producent udostępnia całą gamę takich akcesoriów aby wydłużyć żywotność produktów. Torba na rower może być też stylowa i elegancka i stanowić stały element Waszego stylu. Zapraszamy by poznać obszerny świat tego arsenału i dzięki niemu zapakować swój mały świat i zabrać go ze sobą.
[…] z przerzutką tylną, wolnobiegiem / kasetą oraz łańcuchem stworzyła w pełni funkcjonalny, doskonale przystosowany do współczesnych […]
[…] vintage, który jednocześnie sprawdzi się jako odważne okulary rowerowe; jednocześnie produkt Shimano bardzo trudno zarysować i złamać (ponownie uznany…
[…] i zmontował je z starszym typem piasty, pozostaje przy wolnobiegu aż do najbliższej wymiany kompletnych kół. Inna droga to…