Jak zmierzyć stery w rowerze – kilka prostych kroków
Stery rowerowe to rodzaj wiedzy tajemnej, którą zgłębiamy zazwyczaj dopiero wtedy kiedy zachodzi konieczność ich wymiany. To jeden z tych elementów roweru, który zazwyczaj pozostaje nietknięty do pierwszego remontu. Znacznie częściej dłubią przy nich Ci kolarze, którzy mają małego, pozytywnego bzika na punkcie poprawy swojej pozycji i osiągów. Szybko wchodzą na wysoki stopień wtajemniczenia i zmieniają, aż osiągną cel. Chwała im za to! Dla wszystkich, którzy sami będą mierzyć się z tym, czym są stery rowerowe w swoich jednośladach, jest ten krótki poradnik.
Stery rowerowe – mała, okrągła, czarna magia
Szaleństwo pod tytułem stery rowerowe wynika z faktu, że w ciągu ostatniego półwiecza z prostych pomysłów jednocalowych, po których nie ma już śladu, z miskami zewnętrznymi, które nabijało się na ramę, wyrosło nie tyle drzewo rozwojowe ile cały zagajnik. Nie mamy serca zanudzać Was opowieściami o wszystkich sterach jakie istnieją – spoglądając na to, jak wygląda sytuacja, oto najpopularniejsze rozmiary:
- 1-calowe – coraz rzadsze
- 1 i 1/8 cala: najpopularniejsze; mają je zazwyczaj wszystkie treki, rowery miejskie i przeznaczone do jazdy rekreacyjnej;
- Tapered, czyli zwężane; konkretnie, zwężają się od dołu do góry – na dole mają najczęściej 1, 1/2 cala lub 1, 1/4 cala, na górze – 1,1/8; najpopularniejsze w sportowych rowerach, gdzie przekłada się to na sztywność i sterowność;
Wszystkiemu, co znajduje się pomiędzy tymi wymiarami należy przypiąć łatkę „nietypowe”. Jeśli na tym poprzestaniemy – będzie dobrze. Stery w rowerze dzielimy też ze względu na umieszczenie łożysk po których się poruszają. I tak:
- zewnętrzne: miski poza główką ramy
- pół zintegrowane: miski wprasowane do górnej i dolnej części główki;
- zintegrowane: miski i mocowanie znajdują się razem z ramą i łożyskiem jako jeden blok części
Jakie mam stery rowerowe u siebie?
Mierzymy! Bierzemy: suwmiarkę, klucze do odkręcenia kierownicy i chęci. Oraz spokój. Jeśli nie ma suwmiarki – dowolna precyzyjna miarka, linijka, słowem cokolwiek co pozwoli nam uzyskać wiedzę. Jak zmierzyć stery w rowerze? Odkręcamy kierownicę – najczęściej w środku sterów, kluczem ampulowym. Element rozporowy w środku kolumny kierowniczej poluzuje chwyt i wyjmiemy ją bez problemów.
Krok 2. Mierzenie – za pomocą suwmiarki mierzymy wewnętrzną średnicę główki ramy. Będzie taka sama w wypadku np. sterów 1 i 1/8 cala a różna w wypadku sterów Tapered – na przykład 44mm i 56mm.
Krok 3. Mierzymy główkę widelca – na górze i na dole przy bieżni.
SIHS = proste rozwiązanie trudnych kłopotów
Problem ze sterami wynika z zamętu, który sprezentowali nam sami producenci. Trochę więc naprawiają tę sytuację za pomocą SIHS – systemu standardowego oznaczania sterów, od angielskiego zwrotu „Standardized Headset Identification System”. Czy to pomaga? Tak! Trzeba tylko znać prosty wzór literowo – cyfrowy, gdzie oznaczony jest AABB/CC. W tym wypadku:
- AA to rodzaj sterów, EC – zewnętrzne, ZS – pół zintegrowane, IS – zintegrowane;
- BB to średnica miski;
- CC to średnica rury sterowej w milimetrach;
Oznaczenie występuje tak dla dolnych, jak i górnych sterów. Jeśli wykonaliśmy trzy kroki z poprzedniego akapitu, zakładając że mamy stery taperowane pół zintegrowane nasz wzorzec będzie wyglądał tak: ZS44/28,6 dla górnego mocowania i ZS44/31 dla dolnego. Jak sobie wygooglujemy taki wzornik – znajdziemy stery rowerowe dopasowane dla naszego roweru.
Gdzie jest haczyk?
W precyzji! I to niekoniecznie tej dotyczącej mierzenia – choć oczywiście jest ona wskazana. Po prostu w wielu rowerach stosuje się mieszane stery, na przykład przy bieżni widelca mamy pół zintegrowane, a na górze – zewnętrzne. Producenci podchodzili do tego trochę beztrosko, trochę nam wmawiali że to świetne rozwiązanie i zostawili z wymianą, ale jeśli dobrze określimy jakie stery w rowerze posiadamy – problem jest stosunkowo łatwy do zdiagnozowania i rozwiązania.
Stery w rowerze bez tajemnic
Okres zimowy sprzyja wymianom sprzętowym. Bądźmy przy tym mądrzy za pierwszym razem – oby wymiany nie przysporzyły nam nie tylko dziury w portfelu, ale i nerwów. Dobrze zmierzcie, kupcie – wymieńcie. Do dzieła!
Sprawdźcie nasz inny artykuł o tym czym są stery rowerowe.
[…] z przerzutką tylną, wolnobiegiem / kasetą oraz łańcuchem stworzyła w pełni funkcjonalny, doskonale przystosowany do współczesnych […]
[…] vintage, który jednocześnie sprawdzi się jako odważne okulary rowerowe; jednocześnie produkt Shimano bardzo trudno zarysować i złamać (ponownie uznany…
[…] i zmontował je z starszym typem piasty, pozostaje przy wolnobiegu aż do najbliższej wymiany kompletnych kół. Inna droga to…