Jak dbać o rower elektryczny?

E-bike to nic innego jak rower z dodatkiem baterii, która dodaje prędkości. Można z niej skorzystać, ale nie trzeba. Ważne jest, aby nie zapominać o pedałowaniu. Wspomożenie elektryczne nie zastąpi siły ludzkich mięśni. Przynosi wiele radości, użyteczności i przyjemności. Osoby, które wsiadają po raz pierwszy na ten nowoczesny jednoślad, uśmiechają się szeroko, czując, jak adrenalina i hormony radości buzują wraz z każdym obrotem pedałów. Jednak posiadanie takiego sprzętu wiąże się również z obowiązkiem dbania o stan techniczny tej małej, wytrzymałej maszyny.

Sprawdź również


Dlaczego dbanie o rower elektryczny jest tak ważne?

Odpowiednie dbanie rower przynosi wiele korzyści Tobie i Twojemu rowerowi. Poszczególne komponenty pracują jak powinny a jazda pozostaje przyjemna i niczym nieprzerwana. Dzięki myciu, wymianie zepsutych części i ogólnej kontroli technicznej jednoślad jest w stanie przetrwać wszystkie trasy, które sobie wybierzesz.

Jeśli utrzymasz rower w dobrym lub doskonałym stanie nie będziesz musiał dokonywać niepotrzebnych i kosztownych napraw. Szczególnie jeśli używasz go regularnie lub intensywnie. W okresie zimowym gdy temperatury zjeżdżają w dół szybciej niż narciarze na stoku pewne części roweru są szczególnie podatne na mróz czy upał. Człowiek wystawiony na mróz zamarznie a taka bateria w e-bike’u albo przestanie działać całkowicie albo będzie przerywać a w podczas ładowania szybciej się nagrzeje. Wymiana akumulatora na nowy swoje kosztuje więc bardziej opłacalne jest dbanie o jego dobrą sprawność.

Rdza również nie jest polecana na żadnym modelu roweru (zwykłym, elektrycznym, górskim czy innym, nieistotne) ponieważ szybko się przesuwa na metalowych elementach, a to osłabia powierzchnię przykładowo hamulców czy łańcucha. Dlaczego to takie ważne? Ponieważ obecność lub nieobecność rdzy decyduje o bezpieczeństwie rowerzysty i czy rower się jeszcze nadaje do użytku.

Czysty wyświetlacz roweru elektrycznego

Czyszczenie roweru elektrycznego

Rower elektryczny powinien być myty za każdym razem gdy jest brudny. Piasek, błoto lub cokolwiek innego najlepiej gdy będzie czyszczony po każdej jeździe. Raz na miesiąc wystarczy. Jeśli zostawisz ubrudzenie na rowerze spowodujesz powolne wyniszczenie baterii i innych ważnych komponentów. To jest trochę tak jakbyś chodził spać bez wieczornej kąpieli: brud i bakterie po pewnym czasie by Cię zaczęły zjadać. Podobnie jest z Twoim jednośladem.

Jest kilka zasad mycia e- roweru, które pomogą ochronić go przed degradacją a Twój portfel przed wielkim odchudzeniem:

  1. Myjąc rower elektryczny uważaj na komponenty odpowiedzialne za zasilanie. Wyłącz zasilanie, zamknij akumulator w ramie, zamknij zaślepkę portu ładowania
  2. Nie myj go kołami do góry kołami. Podczas ruchu silnik z akumulatorem odprowadzają wodę. Jeśli odwrócisz rower doprowadzisz do nagromadzenia wody w silniku powodując uszkodzenia
  3. Nie używaj myjki ciśnieniowej ani strumienia wody pod dużym ciśnieniem! Chociaż silnik, akumulator, kierownica, wyświetlacz są odporne na wodę to spryskiwanie ich wysokim ciśnieniem spowoduje zniszczenia.
  4. Nie stosuj silnych chemicznych środków. Żrąca chemia może uszkodzić plastikowe części, dlatego lepiej używać specjalnego środka do mycia rowerów.
  5. Wysusz rower. Woda, która pozostała na choćby małej części roweru spowoduje nieodwracalne szkody. Jeśli chcesz ją usunąć upuść kilkukrotnie rower na koła, ręcznikiem lub szmatką z mikrofibry wytrzyj rower szczególnie śruby i połączenia elektryczne. Po umyciu i wysuszeniu wyjmij akumulator i czystym ręcznikiem osusz porty połączeń.
  6. Nie przechowuj roweru elektrycznego na zewnątrz. Zostawienie go na działanie czynników zewnętrznych to najgorsze co możesz zrobić. Pod wpływem ciepła lub zimna rower doznaje różnych uszkodzeń komponentów a w konsekwencji działania.
Dbanie o rower elektryczny czyli o jego baterię

Pielęgnacja baterii

Bateria jest dość specyficznym elementem roweru z dodatkowym napędem. Szybko się rozładowuje i dość łatwo doprowadzić ją do uszkodzenia. Aby uchronić baterię z ogniwem jonowo- litowym. Aby upewnić się, że będzie działała przez lata trzeba pamiętać o:

Unikaniu całkowitego rozładowania lub pełnego naładowania. Najlepszy poziom naładowania to 60 – 80%, wydłuża to jej żywotność i chroni przed szybkim spadkiem pojemności. Częste doładowywanie jest jeszcze dopuszczalne jednak rozładowywanie jej do zera stanowi ogromny problem.

Stosowaniu dedykowanej ładowarki o odpowiednich dla akumulatora parametrach.

Nie pozostawiaj roweru na mrozie ani upale! Skrajne temperatury doprowadzają do przegrzania ogniw, a więc i utratę pojemności. Znajdź dla swojego bike’a suche pomieszczenie o pokojowej temperaturze.

Gdy nie używasz swojego jednośladu ładuj akumulator co kilka miesięcy do 60 – 80 procent i kontroluj stan naładowania. Ma to na celu zapobiec jej samoczynnemu 100-procentowego rozładowaniu. Możesz go zostawić naładowanego do pełna. Lepsze to niż rozładować.

Konserwacja części mechanicznych

Elementy mechaniczne w rowerze elektrycznym umożliwiają przełożenie napędu i funkcjonowanie całego e – bike. Odpowiednio zakonserwowane sprawiają, że dwukołowiec może prawidłowo działać, osiągać właściwości jezdne oraz uruchamiać silnik.

Aby nasmarować łańcuch potrzebujesz smaru do łańcucha, szmatki lub ręcznika papierowego i ewentualnie papieru ściernego. Odkręć pokrywę łańcucha i śrubę regulującą napięcie, zdejmij łańcuch z koła, posmaruj oczko łańcucha smarem, delikatnie go rozciągnij by rozprowadzić smar, umyj cały łańcuch wodą i płynem, a potem wysusz, załóż łańcuch na koło i mocno go dokręć. Co najmniej raz w tygodniu myj łańcuch jeśli chcesz by Ci się nie zepsuł.

Następna jest kwestia hamulców: ich skontrolowanie i uregulowanie. W rowerze występują dwa rodzaje hamulców czyli hamulec tarczowy znajdujący się na dole roweru i hamulec szczękowy czyli te dziwne „wajchy” na końcówkach kierownicy po obu stronach. Co do hamulca tarczowego klocki nie mogą znajdować się za blisko obręczy. Po pociągnięciu za dźwignię muszą szybko zareagować; gdy puścisz powinny odskoczyć. Pierwsze co musisz zrobić to sprawdzić zużycie klocków hamulcowych. Rowki powinny być widoczne, inaczej są zużyte.

Sprawdziłeś stan, teraz musisz wyregulować system hamowania. Lekko przekręć śrubę regulacyjną znajdującą się na dźwigni hamulca, nakrętkę kontrującą w kierunku wskaźników zegara z powrotem do uchwytu hamulca. Skrócisz tym linki hamulca, nie musisz mocno ciągnąć. Jeśli dźwignię hamulca można nadal za mocno wcisnąć problemem jest zacisk hamulca. Dokręć śrubę regulacyjną na kierownicy i sprawdź położenie klocków hamulcowych. Za pomocą klucza imbusowego można uregulować położenie klocków i wymienić je.

Wymianę zużytych części najlepiej dokonaj za pośrednictwem profesjonalnego serwisu naprawczego. Poszukaj najbliższego punktu w Twojej okolicy i dopytaj serwisanta o ceny.

Podsumowanie

Podsumowując, na bieżąco kontroluj stan techniczny Twojego roweru elektrycznego. Jak każdy inny sprzęt z czasem się psuje, zużyte elementy należy wymienić a brudne części wyczyścić. Nie ryzykuj z myjką ciśnieniową, no chyba, że chcesz zniszczyć swój sprzęt. Do wyczyszczenia zewnętrznych części użyj specjalnego środka do rowerów: nie jest za silny więc nie ma opcji by zeżarło rurę roweru i jednocześnie skutecznie pomoże pozbyć się brudu. Zwracaj też uwagę na baterię, ładuj ją w warunkach pokojowych.

Jeśli trzymasz się powyższych zasad nie musisz się martwić o swojego jednośladu; jest bezpieczny i posłuży Ci jak najdłużej jest w stanie.