Co to są rowery cargo?

Komunikacja rowerowa w mieście to alternatywa dla samochodu i bardzo często uzupełnienie komunikacji miejskiej. W dobie ekologicznego podejścia do życia i świata, coraz więcej ludzi zyskuje świadomość i wiedzę w tym temacie, co zachęca ich do korzystania z rowerów transportowych. Istnieje wiele zalet korzystania z takich rowerów – ulice miast są mniej zatłoczone przez samochody, co za tym idzie zmniejszona jest ilość spalin, oraz ilość korków na drogach.

Rowery Cargo ułatwiły życie wielu osobom, ułatwił transport pakunków, zakupów oraz dzieci. Wiele osób bez roweru cargo nie wyobraża już sobie życia.

Sprawdź również


Czym są rowery Cargo?

Rower Cargo inaczej nazywany też rowerem towarowym, transportowym lub bakfiets – jest to rodzaj roweru, którego szerokość nie przekracza 90 cm. Jest on przystosowany do przewozu towaru lub osób. Roweru cargo nie należy mylić z rikszą, która zgodnie z polskim prawem jest wózkiem rowerowym, któremu nie wolno korzystać z infrastruktury przeznaczonej dla rowerzystów.

Rower transportowy dla kurierów

Rodzaje rowerów transportowych

Trójkołowiec (trike) – jest to rower mający trzy koła ze skrętną skrzynią lub platformą ładowaną z przodu. Wymiary takiego standardowego trójkołowca to 90 cm szerokości oraz 220 cm długości. Rowery te dysponują ładownością od 100 do 200 kg. Ich zaletą jest duża stabilność przy niskich prędkościach oraz łatwe zatrzymywanie.

Dwukołowce – przypominają standardowe rowery, które poruszają się po drogach. Nie lubią one niskich prędkości, ponieważ dopiero rozpędzone łapią pełną stabilność. Są zwinne i mogą korzystać ze ścieżek rowerowych, dlatego nie stoimy w korkach. Dwukołowe rowery cargo możemy podzielić na „podkategorie” w zależności od budowy:

  • Long-john – jest to rower dwukołowy z wysuniętym do przodu skrętnym kołem oraz platformą lub skrzynią między kierownicą a przednim kołem. Wymiary standardowych tego typów rowerów wahają się od 60 do 90 cm szerokości, od 220 do 250 cm długości. Long-johny mają mniejszą ładowność niż trójkołowce. Są za to szybsze i zwrotniejsze. Znajdują dzięki temu zastosowanie w firmach kurierskich.
  • Long-tail – dwukołowiec z przedłużoną ramą z tyłu, która umożliwia przewożenie dużych sakw lub pakunków. Jazda na tym rodzaju roweru cargo nie odbiega od tradycyjnego jednośladu. W tym przypadku należy pamiętać o przedłużonym tyle roweru. W przypadku tej konstrukcji zyskujemy też możliwość zamontowania dwóch fotelików dziecięcych.
  • Cycle truck – jest to rower cargo tak zwany kompromisowy. Na przednim kole przytwierdzony jest kosz, a koło, które znajduje się pod nim, zachowuje tradycyjne sterowanie. Cały rower jest nieco dłuższy od tradycyjnych rowerów. Ten rodzaj roweru jest dużo lżejszy i praktyczniejszy niż pełnowymiarowe cargo, możemy go zmieścić do windy czy mieszkania, jest to niezwykle praktyczne rozwiązanie. Cycle truck zwykle jest wykorzystywany do użytku codziennego, do pracy, szkoły lub na zakupy.

Ile kosztuje rower Cargo?

Cena rowerów transportowych, zależy oczywiście od wybranego przez nas rozwiązania oraz marki. Ich cena zaczyna się od 4 tys. zł do 5 tys. zł. Natomiast za droższe o większych pojemnościach lub elektryczne rowery cargo trzeba zapłacić od 12 tys. zł do aż 25 tys. zł.

Rowery cargo do przewożenia dzieci

Nowe możliwości towarowe już w Polsce

Trendy często zjawiają się na polskim rynku z niewielkim opóźnieniem, a jednym z takich jest niewątpliwie rosnąca popularność rowerów transportowych w krajobrazie miejskim Polski. Przeprowadzone badanie systemów rowerów miejskich pozwoliło przyjrzeć się dostępności tych pojazdów w wypożyczalniach. Z analizy przeprowadzonej w 2019 roku na próbie 53 miast wynika, że 14 z nich oferuje już takie usługi. Między innymi dotyczyło to miast takich jak Katowice, Łódź i Wrocław.

Stosowanie rowerów transportowych nie ogranicza się tylko do miejskich wypożyczalni. Zaczyna się je wykorzystywać coraz częściej w ramach lokalnej ekonomii usługowej. Firma kurierska DHL potwierdziła skuteczność tego rozwiązania podczas szczytu NATO w Warszawie. W obszarze miasta, gdzie ruch samochodowy był ograniczony, widoczne były rowery transportujące przesyłki do dostarczenia.

Do czego jeszcze można wykorzystać rower cargo?

Rowery Cargo mogą być wykorzystane jeszcze w gastronomii i handlu, są one do tego przystosowane. W przypadku mobilnej gastronomii pojemna skrzynia pomieści wiele przekąsek, które nie wymagają obróbki termicznej. Dzięki temu możemy sprzedawać domowe kanapki, owoce lub świeżo wyciśnięte soki. Podczas prowadzenia gastronomii stacjonarnej, rower cargo idealnie sprawdza się do transportu jedzenia z restauracji. Dzięki niemu zręcznie można ominąć są korki i taki rower dociera tam, gdzie samochód może nie dać rady. 

Również służby miejskie i komunalne wykorzystują rowery towarowe w miastach. Rowery transportowe zaczynają także stosować znane sieci sklepów np. IKEA, która to udostępnia swoim klientom takie rozwiązanie do przewozu zakupów.