Bagażniki rowerowe dla każdego
Bagażniki rowerowe niegdyś kojarzone wyłącznie z globtroterami, dziś znajdują zastosowanie nie tylko podczas wypraw rowerowych, ale również wykorzystywane są w rowerach miejskich. Stanowią konstrukcję nośną dla toreb i sakw, jak również pełnią rolę ozdobną nadając jednośladom charakteru i niepowtarzalnego wyglądu. Niezależnie od tego, wszystkie bagażniki rowerowe spełniają ważną rolę podczas użytkowania jednośladu. Dlatego wybór konkretnego modelu powinien być dobrze przemyślany.
Jaki bagażnik rowerowy wybrać?
Zanim ostatecznie zdecydujemy się i kupimy bagażnik rowerowy, powinniśmy dokładnie określić jakie mamy względem niego oczekiwania. Z uwagi na fakt, że bagażniki rowerowe dzielą się na kilka rodzajów, a te z kolei w zależności od modelu zostały zaprojektowane do różnych celów, musimy wziąć pod uwagę, do czego dany bagażnik ma nam służyć.
Kluczowe będzie określenie sposobu użytkowania jak również miejsca montażu. Czy chcemy aby bagażnik stanowił wyłącznie konstrukcję nośną dla ciężkich sakw, czy ma to być lekka kompozycja, która jedynie od czasu do czasu posłuży do przytroczenia lekkiego ładunku. Istotne jest również czy ma być on zamontowany z tyłu czy z przodu roweru, a może ma służyć jedynie jako element tymczasowego wyposażenia montowanego do sztycy podsiodłowej. Bagażniki rowerowe dedykowane są również do różnego rodzaju konstrukcji ram jednośladów. Musimy zatem zwrócić uwagę, na posiadaną ilość oraz rozmieszczenie otworów montażowych. Może się okazać, że nasz rower nie został przystosowany przez producenta do ewentualnego montażu bagażnika, co również powinniśmy zawczasu sprawdzić. Dodatkowo, przeglądając kolejne bagażniki rowerowe, zwróćmy uwagę z jakiej wielkości kołem mogą współpracować, jak również czy podczas przykręcania, poszczególne elementy konstrukcyjne bagażnika nie będą kolidowały z elementami układu hamulcowego. Mając na uwadze wszystkie powyższe kwestie, ostateczne dokonanie wyboru będzie nieco łatwiejsze.
Bagażniki rowerowe dzielą się na kilka podstawowych rodzajów. Wśród dostępnych na rynku modeli możemy wyróżnić takie typy jak bagażnik rowerowy tylny, przedni bagażnik rowerowy oraz bagażnik rowerowy na sztycę. Każdy z nich ma swoje wady i zalety, niemniej dobrze dobrany na pewno spełni swoją rolę.
Tylne bagażniki rowerowe to klasyka gatunku
Bagażnik do roweru montowany z tyłu, to najpopularniejszy typ bagażnika jaki dostępny jest na rynku. Zazwyczaj przykręcany do otworów montażowych ramy pozwala na przewożenie ładunków o znacznej wadze. Może posłużyć do przytroczenia sakw bocznych, sakwy czy torby umieszczanej centralnie, jak również różnego rodzaju koszy i kufrów.
Tylne bagażniki rowerowe mają tę zaletę, że nawet podczas dużego obciążenia roweru, nie mają większego wpływu na jego stabilność. Nisko położony środek ciężkości zapewnia płynną i przyjemną jazdę. Dodatkowo, nie wpływa to na zwrotność roweru. Oczywiście podczas przemieszczania się czuć ciężar jaki ze sobą wieziemy, niemniej jednoślad zawsze zachowuje się przewidywalnie.
Zanim zdecydujemy się na zakup konkretnego modelu, zwróćmy uwagę czy rozmiar koła naszego jednośladu, oraz ilość oraz rozmieszczenie otworów montażowych w ramie, będzie kompatybilne z konstrukcją bagażnika. Jeśli nasz rower nie został w nie wyposażony, wówczas powinniśmy poszukać modelu, który pozwala na montaż bagażnika np. bezpośrednio do widełek tylnego trójkąta czy do osi tylnej piasty. Rozwiązań jest wiele. Wszystko zależy od rodzaju konkretnego egzemplarza. Ważne są również aspekty związane z odpowiednim dostosowaniem konstrukcji bagażnika względem ramy. Lepszej jakości bagażniki rowerowe mają możliwość pełnej regulacji, która pozwala na ustawienie go w optymalnej pozycji. Jest to dość istotny aspekt, ponieważ umożliwia prawidłowe przytroczenie sakw do roweru.
Ostatnią kwestią na którą powinniśmy zwrócić uwagę podczas dokonywania wyboru, jest kompatybilność bagażnika z systemami nośnymi sakw. Nie wszystkie dostępne na rynku rozwiązania są ze sobą zgodne. Dlatego decydując się na wybór bagażnika, lepiej przeglądać oferty sprawdzonych marek, które dbają o to, aby ich produkty spełniały oczekiwania jak największej liczby odbiorców.
Bagażnik rowerowy na sztycę alternatywą klasycznego rozwiązania
Bagażnik rowerowy na sztycę to alternatywa dla tylnych bagażników. Takie rozwiązanie znajdzie zastosowanie wszędzie tam, gdzie producent roweru nie przewidział możliwości instalacji klasycznego bagażnika montowanego na tył. Jest to również doskonała propozycja dla osób, które z dobrodziejstw bagażnika będą korzystały sporadycznie i tylko w określonym limicie wagowym. Większość tego typu konstrukcji montowana jest bezpośrednio do sztycy za pomocą szybkozamykacza. Jest to proste i wygodne rozwiązanie. W chwili gdy nie mamy potrzeby wozić ze sobą dodatkowych ładunków, wystarczy odpiąć bagażnik i schować go na kolejną ewentualność.
Bagażnik rowerowy na sztycę pozawala na przewożenie lekkich toreb i kufrów, które znajdują się tuż pod siodełkiem. Dzięki temu, że główna konstrukcja nośna znajduje się nad kołem, bagażnik rowerowy na sztycę pełni również rolę błotnika, chroniąc nasze plecy przed zachlapaniem.
Niemniej zanim zdecydujemy się i kupimy bagażnik rowerowy na sztycę, zwróćmy uwagę na profil, średnicę oraz materiał z jakiego został wykonany wspornik naszego siodła. Ze względów bezpieczeństwa, nie zaleca się przytwierdzania tego typu konstrukcji do sztyc wykonanych z karbonu, ponieważ mogą ulec zgnieceniu lub złamaniu. W przypadku wsporników aluminiowych, pomimo podanej wartości całkowitej nośności konstrukcji, warto wziąć pod uwagę również wagę własną rowerzysty. Ze względu na fakt, że podczas jazdy na siedząco cały ciężar cyklisty spoczywa na wsporniku siodła, dołożenie zbyt dużego obciążenia na sztycę może zakończyć się uszkodzeniem rury podsiodłowej lub samego wspornika. Z tego względu, bagażnik rowerowy na sztycę nie powinien być wykorzystywany do przewożenia klasycznych sakw bocznych.
Tam natomiast, gdzie bagażnik rowerowy na sztycę sprawdzi się idealnie, to różnego rodzaju ultramaratony oraz wypady bikepackingowe, gdzie poza możliwością zabrania dodatkowego ekwipunku liczy się również waga.
Przedni bagażnik rowerowy pozwala na więcej
Przedni bagażnik rowerowy może służyć zarówno jako dodatkowa konstrukcja nośna sakw wyprawowych, jako bagażnik do transportu toreb i koszy lub element dekoracyjny roweru. W zależności od modelu i typu, przednie bagażniki rowerowe mogą być montowane do widelca czy goleni amortyzatora, osi piasty, sterów, piwotów czy kierownicy. Wszystko zależy od rodzaju danego rozwiązania.
Wbrew pozorom, przedni bagażnik rowerowy może służyć również do przewożenia naprawdę ciężkich ładunków. Za przykład mogą posłużyć rowery typu cargo, w których w ten sposób transportowane są masywne skrzynki czy kosze. Podobnie sprawa wygląda w przypadku bagażników wyprawowych, gdzie na przednim widelcu spoczywają sakwy niewiele tylko lżejsze od tych, które montowane są na tył roweru.
Niezależnie od rodzaju bagażnika, należy pamiętać, że jazda z dociążonym przodem będzie miała wpływ na sterowność roweru. Wpłynie również na sposób pokonywania przeszkód takich jak krawężniki czy uskoki w jezdni. Niemniej przy odrobinie wprawy płynne poruszanie się po mieście nie powinno stanowić problemu. Natomiast korzyści płynące z możliwości przewożenia ładunków z przodu roweru na pewno docenią nie tylko osoby uprawiające turystykę rowerową czy bikepacking, ale również rowerzyści korzystający z roweru w trybie miejskim.
Niezależnie od tego, wszystkie bagażniki rowerowe mają wspólną zaletę – zwiększają funkcjonalność jednośladów. Jest to bardzo praktyczna właściwość, która ma wpływ na całą rowerową społeczność.
[…] z przerzutką tylną, wolnobiegiem / kasetą oraz łańcuchem stworzyła w pełni funkcjonalny, doskonale przystosowany do współczesnych […]
[…] vintage, który jednocześnie sprawdzi się jako odważne okulary rowerowe; jednocześnie produkt Shimano bardzo trudno zarysować i złamać (ponownie uznany…
[…] i zmontował je z starszym typem piasty, pozostaje przy wolnobiegu aż do najbliższej wymiany kompletnych kół. Inna droga to…