Warsztat młodego rowerzysty. Niezbędne narzędzia każdego kolarza

Każdy zaawansowany dziś rowerzysta kiedyś był młody i niedoświadczony jak nieopierzony ptak. Pierwszy rower, nauka jazdy, dostosowanie pojazdu do dorastającego dziecka… można powiedzieć, że rower rośnie wraz z człowiekiem. Jednoślad tak jak inne przedmioty psują się, w pewnym momencie już nie domagają jak powinny i potrzebny jest przegląd oraz naprawa zepsutych miejsc. Ale by zreperować rower trzeba mieć do tego nie tylko wiedzę ale też narzędzia. Dziś omówimy co powinno się znaleźć w Twojej skrzynce narzędziowej i dlaczego.

Sprawdź również


Dlaczego każdy młody rowerzysta powinien mieć własne zaplecze warsztatowe?

Gdy przychodzi zima rzadko, który rowerzysta ryzykuje jazdą po oblodzonych ulicach lub zaśnieżonym terenie. Większość woli schować go w bezpiecznym miejscu a wcześniej wyczyścić i zakonserwować w miarę prawidłowo. Jeśli rower ma być w pełni sprawny na wiosnę musi być zabezpieczony przed warunkami mogącymi go uszkodzić np. wilgoć, kontakt z promieniami Słońca, kurz czy rdza. Czyszczenie, smarowanie, dokręcanie śrubek, wymiana komponentów.. przecież tego się nie robi w salonie czy przedpokoju. Potrzebny jest do tego specjalnie oddzielony kąt, najlepiej większy by człowiek i rower mogli się pomieścić a właściciel pojazdu mógł go okrążyć podczas ogólnego szukania uszkodzeń. Najlepiej by miejsce przechowywania roweru miało temperaturę pokojową by po zimie nie było nieprzyjemnych niespodzianek np. zardzewiała rura. No i niedaleko roweru można mieć przygotowaną skrzynkę z narzędziami rowerowymi. Może być mniejszy suchy garaż jako rowerowy warsztat.

Niezbędne narzędzia rowerowe

Podstawowe narzędzia każdego kolarza: co powinno znaleźć się w skrzynce narzędziowej?

Nawet najlepszy rowerowy jeździec nic nie zdoła zrobić bez narzędzi, którym przeprowadzi podstawowe operacje napraw i zabezpieczenia technicznego jednośladu. No tak, ale jakie to narzędzia rowerowe o, których ciągle mowa?

  • Pompka – pompowanie opon
  • Miernik zużycia łańcucha
  • Narzędzia do regulacji i konserwacji łańcucha
  • Klucz do szprych
  • Klucz do suportu
  • Młotek gumowy
  • Kombinerki
  • Ściągacz zębatki
  • Ściągacz łańcucha – montaż i demontaż łańcucha
  • Narzędzia do regulacji przerzutek
  • Klucze do kół – demontaż i montaż kół, serwisowanie piast
Ściana z narzędziami rowerowymi

Techniczne aspekty konserwacji roweru: jak dbać o sprawność techniczną?

Pierwsze co musisz zrobić by przygotować swój rower na następny sezon to przegląd techniczny. Sprawdź hamulce, przerzutki, opony, łożyska i koła. Może Ci się wydawać, że wszystko działa idealnie ale czasami uszkodzenia są ukryte na pierwszy rzut oka. Warto więc poświęcić czas na upewnienie się.

Jeśli już wiesz co wymaga uwagi a co nie wyczyść dokładnie rower. Nawet najmniejsze zabrudzenia lub kropka rdzy przyspieszają starzenie się jednośladu i osłabiają komponenty szczególnie te metalowe.

Krótko po zimie natura budzi się do życia i Twoja tęsknota za rowerem również. Ale zanim wsiądziesz na swojego mechanicznego przyjaciela ponownie przyjrzyj się mu z technicznej strony. Wyczyść go z wszelkiego kurzu i tak dalej, niech lśni jak nowo kupiony.

Sprawdź ciśnienie w oponach; podczas kilkumiesięcznej przerwy powietrze mogło ujść a sama opona lekko oklapnąć. Napompuj oba koła, sprawdź czy nie ma w nich dziur, jeśli nie to dobrze. Na twardą i pewną nawierzchnię taką jak w mieście warto napompować na maksimum by była twarda. Jazda w terenie będzie lepsza jeśli wybierzesz niższe wartości pompowania.

Mając czysty układ napędowy łatwiej Ci będzie sprawdzić poziom zużycia. Jeśli wcześniej o tym nie pomyślałeś, usuń stary smar z łańcucha. Czas i zaniedbanie ze strony człowieka przyspiesza zużycie napędu ponieważ smar twardnieje i traci swoje właściwości. Do ściągnięcia starego smaru użyj czystej ścierki lub starej szczoteczki do zębów. Ma to na celu doczyszczenie każdego ogniwa łańcucha osobno. Gdy już to zrobisz nałóż nową powłokę smaru. Obróć kilka razy mechanizm korbowy, wytrzyj łańcuch do sucha nową ścierką i prawie jesteś w domu.

Żeby przeprowadzić regulację przerzutek potrzebny jest mały śrubokręt krzyżakowy. Zrzuć łańcuch na najmniejszą zębatkę z tyłu i największą z przodu. Poluzuj śrubę mocującą linkę by kółka przerzutki znalazły się w jednej linii z najmniejszą zębatką. Następnie wyreguluj drugą śrubkę „L”. Jak? Popchnij przerzutkę do oporu w stronę koła, ręką przełóż łańcuch na największą zębatkę. Podnieś tylne koło, pokręć korbą, zmień przełożenie manetką by przeprowadzić test działania.

Jeśli masz jakiekolwiek problemy z samodzielną konserwacją udaj się do serwisu. Tam osoba posiadająca odpowiednie doświadczenie i wiedzę pomoże Ci w sprawdzeniu stanu Twojego roweru i przeprowadzi sprawną korekcję wszelkich nieprawidłowości.

Podsumowanie

Człowiek najlepiej uczy się w praktyce, Nawet jeśli nie czujesz się pewien spróbuj przejrzeć swój rower, otwórz poradniki w Internecie, przeczytaj instrukcję obsługi Twojego roweru. Nie wszystko trzeba od razu serwisować u specjalistów za ogromne kwoty: te bardziej podstawowe rzeczy zrobisz samodzielnie i za darmo. Przy okazji zdobędziesz doświadczenie i poczujesz się „bliższy” ze swoim pojazdem. Serwis zostaw jako rozwiązanie ostateczne.