Stojak serwisowy do roweru do domowego warsztatu
Zakup stojaka serwisowego to jedna z najlepszych decyzji jaką może podjąć zapalony rowerzysta-majsterkowicz, który zdecyduje się na samodzielny serwis roweru w domowym warsztacie. Do czego służy stojak serwisowy, na co zwrócić uwagę przy zakupie i jak mocować rower w uchwycie, aby nie uszkodzić ramy. Na te i inne najczęściej pojawiające się pytania odpowiadamy w dzisiejszym artykule.
Funkcje stojaka serwisowego i jego zalety
Najważniejszą zaletą stojaka serwisowego jest to, że nie musimy się schylać lub kucać przy rowerze podczas dokonywania napraw czy regulacji jego ustawień. Jeśli szanujemy swoje zdrowie to już dla tego jednego udogodnienia warto zainwestować w stojak serwisowy. To jednak nie jedyna jego zaleta. Ze stojakiem rowerowym jesteśmy w stanie o wiele łatwiej regulować ustawienie przerzutek, ponieważ w czasie prac przy rowerze, który stoi na ziemi musimy jedną ręką unieść tylne koło, drugą kręcić korbą, a trzecią zmieniać przerzutki. Trzech rąk nie mamy, chyba że poprosimy kogoś o pomoc lub użyjemy stojaka, który za nas podniesie tylne koło, a my wygodnie będziemy mogli zająć się regulacją.
Inną zaletą stojaka serwisowego (szczególnie wolnostojącego) jest to, że możemy pracować przy rowerze z każdej strony, bez ciągłego obracania go, co ma miejsce w przypadku prac przy rowerze opartym o ścianę. Inne zalety z tym związane z pewnością docenią osoby mieszkające z domowym mechanikiem, bo ściany nie będę się brudzić od roweru. Przy okazji oparty o ścianę czy inny mebel rower potrafi się zsunąć i porysować. Po przymocowaniu ramy do uchwytu stojaka rower będzie stabilny i bezpieczny. Jak wiadomo ściany da się odmalować lub wyczyścić łatwiej, niż naprawić porysowany lakier w rowerze.
Jaki stojak serwisowy wybrać?
Wybierając stojak serwisowy przede wszystkim powinniśmy kierować się naszymi potrzebami, budżetem oraz tym gdzie będziemy z niego korzystać. Stojaki serwisowe możemy podzielić na dwa typy:
- wolnostojące
- przykręcane do stołu warsztatowego
Stojaki wolnostojące mają tę przewagę, że są bardziej mobilne oraz, że dzięki nim możemy pracować przy rowerze z każdej strony. Minusem szczególnie tańszych i słabiej skonstruowanych modeli jest fakt, że czasem potrafią się przewracać. Szczególnie jeśli zawiesimy na nim cięższy rower. Natomiast stojaki przykręcane do stołu warsztatowego są bardziej stabilne i właściwie nie ma szans, aby nasz jednoślad przeważył porządny stół warsztatowy.
Minusem jest ograniczona mobilność oraz to, że nie możemy obejść roweru dookoła, ponieważ będzie nam przeszkadzać stół. Kolejnym minusem jest mniejszy zakres regulacji wysokości na jakiej będzie znajdować się rower. Decydując się na jeden albo drugi rodzaj zastanówmy się czy wolimy mniejszy stojak przykręcany do stołu czy jednak cenimy sobie mobilność i nieco większe możliwości regulacji wysokości. Naszym zdaniem dobry i stabilny stojak wolnostojący jest bardziej uniwersalnym rozwiązaniem.
Profesjonalny stojak serwisowy z uchwytem
Czym powinien charakteryzować się profesjonalny stojak serwisowy? Przede wszystkim zwróćmy uwagę na materiał i wykonanie. Stojak powinien być dość ciężki, aby rower go tak łatwo nie przeważył. Wszystkie ruchome elementy muszą poruszać się gładko. Zaciskane powinny być za pomocą szybkozamykaczy. Do tego długie, rozstawione pod odpowiednim kątem nogi.
Przydatna będzie też specjalna tacka, na której możemy umieszczać śruby lub klucze, których w danej chwili nie używamy, ale chcemy mieć pod ręką. Ważnym elementem stojaka serwisowego jest ramię, w którym umieszczamy ramę lub wspornik siodełka. Teoretycznie ramię powinno być zakończone miękkim materiałem, który nie będzie rysował ramy, ale my i tak niezależnie od tego zalecamy zawsze owinąć ramę szmatką lub cienkim ręcznikiem.
Stojaki rowerowe pod tylne koło
Warto wspomnieć jeszcze o stojakach rowerowych. Nie są to stojaki serwisowe, ale w ostateczności mogą pełnić taką funkcję. Są więc znacznie tańszą alternatywą, bo już wysokiej klasy uchwyt za tylne koło taki jak XLC VS-F03 może mieć za mniej niż 150zł. Model ten jest wyjątkowo stabilny dzięki czterem punktom podparcia, nie uszkadza obręczy, a nieużywany możemy złożyć, aby nie zajmował dużo miejsca. Dzięki jego stabilności nie ma ryzyka, że rower nam się przewróci podczas prac serwisowych. Co prawda praca przy rowerze zamontowanym w takim uchwycie nie jest tak przyjemna i ergonomiczna jak podczas użytkowania stojaka serwisowego, ale to wciąż znacznie lepsze rozwiązanie, niż oparcie roweru o ścianę.
Stojak serwisowy na rower nie tylko do napraw
Stojak serwisowy może nam służyć nie tylko do naprawy roweru. Także dokładne czyszczenie jest bardziej przyjemne, jeśli umieścimy rower w ramieniu stojaka. Możliwość obracania korbą ułatwia nam czyszczenie łańcucha. Ponadto stojak serwisowy może służyć za uchwyt do roweru, na którym będziemy mogli go przechowywać gdy nie będzie akurat użytkowany. To nie tylko oszczędność wolnego miejsca, ale i świetne rozwiązanie dla osób, które nie chcą lub nie mogą wiercić w ścianach, aby przymocować rowerowy wieszak ścienny.
Stojak rowerowy to naszym zdaniem jeden z pięciu elementów wyposażenia warsztatu rowerowego, bez którego ciężko jest się obejść. Niezależnie od tego czy zdecydujemy się na wolnostojący czy przytwierdzany do stołu warsztatowego poczujemy znaczną różnicę w komforcie pracy i już nigdy nie będziemy chcieli wykonywać żadnych prac warsztatowych bez powieszenia roweru na stojaku serwisowym.
[…] z przerzutką tylną, wolnobiegiem / kasetą oraz łańcuchem stworzyła w pełni funkcjonalny, doskonale przystosowany do współczesnych […]
[…] vintage, który jednocześnie sprawdzi się jako odważne okulary rowerowe; jednocześnie produkt Shimano bardzo trudno zarysować i złamać (ponownie uznany…
[…] i zmontował je z starszym typem piasty, pozostaje przy wolnobiegu aż do najbliższej wymiany kompletnych kół. Inna droga to…